جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)

Rihnoplasty جراحی زیبایی بینی ، عملی است که از گذشته تا به امروز مرد و زن در هر رنج سنی تمایل به انجام آن دارند. این عمل زیبایی میبایست توسط یک جراح گوش و حلق و بینی انجام شود.قدمت عمل رینو پلاستی در ایران از دهه ۴۰ شمسی آغاز گردید و اولین عمل جراحی زیبایی بینی بعد از انقلاب توسط یک گروه متخصص گوش و حلق و بینی صورت گرفت.

هر ساله، نیم میلیون انسان که علاقمند به بهتر شدن ظاهر بینی‌شان هستند، به دنبال مشاوره عمل بینی با جراحان پلاستیک می‌روند. بعضی از آن‌ها از بینی مادرزادی و ارثی خود ناراضی‌اند و برخی دیگر از تغییراتی که گذشت زمان و افزایش سن بر بینی آن‌ها تحمیل نموده است، شاکی‌اند اما عده‌ای نیز در تنفس خود مشکل دارند یا در اثر ضربه، بینی‌شان آسیب دیده است. جراحی زیبایی بینی می‌تواند ظاهر و تناسب بینی را بهبود بخشد و باعث افزایش هماهنگی بین اعضای صورت و اعتماد به نفس بیشتر فرد شود. همچنین ممکن است مشکلات تنفسی و ناهنجاری‌های ایجاد شده ناشی از تروما یا نقص مادرزادی را برطرف کند. این نوع جراحی می‌تواند اندازه بینی، پل بینی، نوک بینی و سوراخ‌های بینی را تغییر دهد.

چه افرادی کاندید جراحی زیبایی بینی هستند؟

افرادی که رشد صورت آن‌ها کامل شده است. به طور کلی جراحی در افراد ۱۸ سال به بالا انجام می‌شود.
افرادی که از نظر جسمی سالم هستند.
افرادی که سیگار نمی‌کشند.
افرادی که انتظار واقع‌بینانه‌ای از بهبود ظاهر بینی‌شان دارند.

انواع مشکلات زیبایی بینی

در عمل رینوپلاستی پزشک سعی دارد تا مشکلات زیبایی بینی فرد را که در زیر به آن اشاره میکنیم برطرف سازد:

  • نوک غیر معمول بینی در بعضی افراد یک طرف نوک بینی متفاوت از طرف دیگر است. به عنوان مثال یک طرف بینی ممکن است بزرگتر، کوچکتر یا به سمتی منحرف شده باشد. عمدتاً شکل نوک بینی مربوط به غضروف زمینه‌ای آن است.
  • بینی کج : بینی کج ناشی از عدم قرار گرفتن استخوان‌های بینی یا تیغه بینی در خط وسط صورت است که نتیجه آن این است که بینی به یک سمت کج می‌شود.
  • بینی پهن :بینی پهن می‌تواند ناشی از پوست ضخیم اطراف بینی یا شکل ساختار استخوانی آن باشد.
  •  بزرگی بینی :بیشتر بینی‌های بزرگ ساختار استخوانی دارند بنابراین تغییر شکل آن‌ها آسان است. البته نباید از جراح انتظار داشتن بینی خیلی کوچکی را داشته باشید. همچنین بینی بعضی افراد ممکن است در مراحل بعدی زندگی مثلاً به دلیل ابتلا به مراحل پیشرفته بیماری پوستی روزاسه بزرگ شود. در این موارد، جراحی بینی برای تغییر شکل آن ضروری‌تر است.
  •  کوچکی بینی:همه افراد بینی کوچکتری نمی‌خواهند. ممکن است به دلیل حادثه‌ای، پل بینی شما خرد شده باشد یا به طور ذاتی بینی خیلی کوچکی داشته باشید که در این حالت با بزرگ شدن اندازه آن زیباتر به نظر خواهید رسید.
  •  بینی بلند: بینی بلند معمولاً از روبه‌رو معمولی به نظر می‌رسد اما بلندی آن زمانی که کسی از نیم‌رخ به شما نگاه می‌کند، کاملاً آشکار است. جراح با کاهش طول غضروف زمینه‌ای، کوتاه کردن سپتوم بینی یا از بین بردن پوست درون سوراخ‌های بینی می‌تواند طول بینی را کم کند.
  • دارا بودن قوز در بینی :برجستگی‌های روی بینی نتیجه آسیب بینی یا ژنتیکی است. برآمدگی‌های بینی برای هر نوع و شکل از بینی رخ می‌دهد.
  • سوراخ‌های بزرگ بینی :این حالت در نژادهای خاص غالب‌تر است به همین دلیل اغلب تحت عنوان رینوپلاستی قومیتی هم خوانده می‌شود.
  • افتادگی نوک بینی یا کم بودن زاویه  بینی ولب
  •  عدم قرینگی در بینی  

مراحل جراحی زیبایی بینی

بیهوشی

استفاده از داروها برای راحتی شما طی عمل جراحی است. بر اساس نظر پزشک، مسکن‌های وریدی یا بیهوشی عمومی برای شما توصیه می‌شود.

برش 

جراحی زیبایی بینی به دو روش بسته و باز انجام می‌شود. در روش بسته، تمامی برش‌ها داخل بینی ایجاد می‌شود. در روش باز، برش در سراسر کلوملا (پوست نازک بین دو سوراخ بینی) زده می‌شود.
اکثر برش‌ها درون بینی ایجاد می‌شوند اما در برخی موارد، یک برش خارجی کوچک نیز نیاز است.با بکارگیری این روش‌ها، پوستی که استخوان‌ها و غضروف بینی را پوشانده، به آرامی بالا می‌آید و اجازه تغییر شکل ساختار بینی را به جراح می‌دهد.

شکل‌دهی مجدد ساختار بینی

اندازه یک بینی بزرگ ممکن است با حذف استخوان و غضروف کاهش یابد. گاهی اوقات عمل بینی ممکن است نیازمند پیوند غضروف باشد. برای این منظور، بیشتر از غضروف تیغه میانی بینی استفاده می‌شود. گاهی هم از غضروف گوش یا به ندرت از بخشی از غضروف دنده می‌توان استفاده کرد.

تصحیح انحراف تیغه بینی

در صورتی که تیغه بینی انحراف داشته باشد، این انحراف می‌تواند صاف شود و برآمدگی‌های درون بینی برای بهتر شدن تنفس کاهش یابند.

بستن برش

هنگامی که ساختار زیرین بینی به شکلی مطلوب تغییر یافت، پوست بینی و بافت، بخیه شده و برش‌ها بسته می‌شوند. برای تغییر اندازه بینی ممکن است برش‌های اضافی در چین‌های طبیعی حفره‌های بینی ایجاد گردد.

بهبودی

برای چند روز تا شروع بهبودی بینی، Airway و آتل از بینی جراحی شده حفاظت می‌کنند.

انواع روشهای جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبای بینی با دو روش باز و بسته انجام می شود

در روش باز  (OPEN): در این روش که ابتدا یک برش کوچک در ناحیه ی کلوملا ، داده می شود و پوست بینی به بالا کشیده می شود پزشک جراح در این حالت دسترسی راحت تر و همچنین قدرت مانور بیشتری خواهد داشت .

در روش بسته (CLOSE) : در این روش هیچ برشی بر روی پوست داده نمی شود و تمامی مراحل جراحی با برشی هایی که از داخل بینی داده میشود انجام می شود.
معمولا مراحلی که در عمل جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی )طی می شود شامل : بیهوشی ، برش ، شکل دهی مجدد ساختار بینی بستن می باشد.
دوران نقاهت بعد از جراحی بینی : معمولا فرد تا یک هفته نیاز به استراحت دارد البته این زمان در بین افراد متغیر میباشد گاهی برخی از افراد در کمتر از این زمان نیز به بهبودی می رسند.برای اینکه فرد هر چه زودتر این دوران را سپری کند میبایست از چند موارد مانند فین کردن ، استخر رفتن ، سولار ، سیگار، قلیان و ورزش های سنگین باید پرهیز کنند.
به نقل از دکتر حسین نژاد در روزها و هفته های اول پس از جراحی زیبایی بینی ، شکل بینی کاملا مشخص نیست بنابراین از رویت مکرر خود در آینه خودداری نمایید و اجازه قضاوت در مورد بینی خود را نیز به کسی ندهید.تورم در بینی معمولی ( استخوانی و غضروفی ) حدود شش ماه و در بینی های گوشتی می تواند بیشتر از یک سال ادامه یابد.

دوره بهبودی بعد از جراحی زیبایی بینی 

فرآیند بهبودی بعد از جراحی رینوپلاستی دو مرحله دارد:
مرحله اول: بهبودی اولیه
تورم و کبودی قابل مشاهده بلافاصله بعد از عمل اتفاق می‌افتد. اثرات بعد از جراحی طی دو تا چهار هفته فروکش می‌کند و بیشتر بیماران بعد از دو هفته می‌توانند به سر کار خود برگردند.
مرحله دوم: بهبودی طی زمان
بیشتر بیماران نتیجه نیمه نهایی جراحی خود را بعد از سه ماه مشاهده می‌کنند. در این زمان، تورم بینی تا حد زیادی خوابیده است اما نتیجه کامل تغییر شکل بینی بعد از یکسال از جراحی قابل مشاهده است.
نتیجه جراحی زیبایی بینی دائمی است، مگر تغییراتی که ممکن است در اثر افزایش سن اتفاق بیفتد.

Comments (0)
Add Comment