شروع درمان آکنه

شروع درمان آکنه: برای درمان آکنه راه ها و روش های بسیار متنوع و متفاوتی وجود دارد که هر یک به نحوی آکنه را بهبود می دهند اما بهترین درمان آکنه درمانی است که در کوتاه ترین زمان وبا کم ترین عوارض جانبی شما را درمان کند. در این مقاله قصد داریم با بررسی راه های مختلف درمان آکنه بهترین درمان آکنه را یافته و در ارتباط با راه های مختلف با شما صحبت کنیم. با این سری از مقالات سلامت دکتر حسین نژاد متخصص جراحی بینی همراه باشید.
بهترین درمان آکنه کدام است؟؟
در تمامی روش های درمانی برای آکنه های تان قدم اول و نکته اول در شروع درمان صبوری است. صبر در درمان آکنه اولین قدم و موثر ترین است چرا که بهترین راه های درمانی هم بدون صرف وقت و صبر و حوصله به نتیجه نخواهند رسید. برای قدم گذاشتن در راه درماان بیماری آکنه لازم است ابتدا شناساسی یکنید که آکنه تا ناز چه نوعی است. به طور کلی جوش و آکنه را به دو دسته ی کلی تقسیم می کنند:
دسته ی اول: آکنه و جوش های غیر التهابی
جوش های سر سفید: اولین مجموعه از اکنه های غیر التهابی جوش های سر سفید هستند. در جوش های از نوع سر سفید منافذ پوستی به طور کامل بسته شده اند. سبوم یا همان چربی پوست و باکتری‌ ها به همراه سلول های مرده ی پوست در درون این منافذ پوستی به دام می ‌‌افتند و یک برآمدگی سفید رنگ روی سطح پوست ایجاد می‌ کنند. جوش های سر سفید معمولا زود تر از جوش های سر سیاه که در مجموعه ی بعدی قرار دارند و توضیح داده می شوند نا پدید شده و درمان می شوند.
جوش های سر سیاه: این نوع از جوش های پوستی شدت زیادی ندارد اما نسبت به جوش های سر سفید مدت زمان بیشتری طول می ‌کشد تا نا پدید شود. جوش های سر سیاه هنگامی رخ می ‌دهد که منافذ پوستی به طور کامل مسدود نشده‌ اند، بلکه به ‌صورت نسبی بند آمده ‌اند. این امر سبب می ‌شود که چربی ها باز هم بتوانند به سطح پوست بیایند.
اما رنگ سیاه ظاهری این جوش ها به چه دلیل است؟ علت سیاه بودن این جوش‌ ها واکنش ملانین (رنگ ‌دانه پوست) به اکسیژن است که موجب سیاهی این آکنه ها می گردد.


دسته ی دوم: آکنه و جوش های صورت از نوع التهابی
آکنه ی پاپول: جوش های پاپول نوع دیگری از جوش ‌ها هستند که به صورت بر آمدگی ‌های قرمز کوچکی روی پوست دیده می ‌شوند. پاپول‌ ها را نباید فشار داد زیرا ممکن است جای آن ها به صورت جوشگاه هایی آزار دهنده بر روی پوست باقی بماند. این گونه جوشگاه های پوستی ممکن است که هیچ ‌گاه بر طرف نشوند.
آکنه ی پاسچول: پاسچول ‌ها شدید ترین نوع از انواع جوش های پوستی هستند که به ‌طور آشکاری ملتهب اند. این نوع از جوش ها پایه ‌ای قرمز رنگ و یک مرکز سفید و یا زرد رنگ دارند. ممکن است که این نوع از آکنه های پوستی حاوی باکتری به نظر برسند اما پاسچول‌ ها صرفا در نتیجه واکنش شیمیایی درون سبوم به وجود می ‌آیند که باعث تحریک پوست می ‌شود. فشار دادن پاسچول ها نیز مانند پاپول ها می ‌تواند باعث آسیب پوستی و باقی ماندن جای جوش روی پوست شود.
بعد از شناخت نوع آکنه قدم بعدی برای درمان آکنه شناسایی محل هایی است که در آن ها دچار آکنه هستیم. جوش ها در بخش های مختفلفی از بدن به وجود می آیند و سلامتی و گاها زیبایی ما را به خطر می اندازند.
در این مرحله از شناسایی آکنه ها آن بخش از بدن تان را در نظر بگیرید که بیش ترین آکنه ها را دچار می شود. در نظر داشته باشید که به طور کلی هر قسمتی از بدن که مو وجود داشته باشد جوش هم ممکن است به وجود بیاید. اما در برخی نواحی بدن که غده های چربی تراکم بیشتری دارند و میزان ترشح چربی بیش تر از دیگر نواحی می باشد آکنه نیز بیشتر مشاهده می گردد. این نواحی شامل: صورت، قفسه ی سینه، پشت، شانه ها و بخش فوقانی بازو ها می باشند.
از دیگر عواملی که می تواند در ایجاد آکنه موثر باشد خود مو می باشد. موهای ضخیم و بزرگ مجرای عبور چربی را باز نگاه می دارند اما موهای ریز و ضعیف فاقد چنین خاصیتی می باشند.
دیگر نواحی بدن مانند گردن، چانه و اطراف چشم نیز به دلایل مختلف ممکن است دچار آکنه شوند که به اختصار به بررسی آن می پردازیم.


درمان آکنه ی روی گردن: جوش و لکه در این ناحیه نشان دهنده ی آن است که بدن شما در حال تقلا برای مبارزه کردن با ویروس ها و باکتری ها می باشد. برای درمان آکنه های روی گردن تان با مراجعه به پزشک متخصص پوست برای مطمئن شدن از مشکل و این که آیا بدن تان دچار عفونت شده است یا مشکل سطحی است نسبت به درمان آکنه ها اقدام کنید. هم چنین خواب کافی، تنفس عمیق، نوشیدن آب فراوان و رعایت بهداشت فردی درمان آکنه های شما را سریع تر خواهد کرد.
درمان آکنه ی اطراف چشم ها: جوش های اطراف چشم ها نشان می دهند که کبد تان به زحمت افتاده است. در واقع زمانی که در عملکرد کبد اختلالی بروز کند، این جوش ها ظاهر می شوند. معمولا بعد از خوردن شکلات و محصولات لبنی پر چرب یا نوشیدنی های الکلی این مشکل بروز پیدا می کند. برای درمان آکنه های اطراف چشم ها باید ابتدا به کبد تان کمک کنید. برای کمک به کبد و سم زدایی آن، هر روز صبح به صورت ناشتا داخل یک فنجان آب گرم آب لیمو ترش بریزید و میل کنید.
درمان آکنه های روی چانه: این نوع آکنه نشانه ی استرس زیاد استو موثر ترین درمان آن اول آرامش و سپس بخور دادن است. بخور دادن باعث از بین رفتن کثیفی، سلول های مرده و دانه های سیاه که به آکنه تبدیل می شود، خواهد شد.
روغن میخک یا میخک خرد شده جوشانده شده در آب را روی آکنه قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه با آب بشویید.
هم چنین شستن صورت و افزایش مصرف آب در درمان آن موثر است. هم چنین می توانید از عسل نیز استفاده کنید چرا که علاوه بر مرطوب کردن پوست یکی از بهترین درمان های رفع جوش روی چانه است. عسل را به چانه بمالید و پس از ۱۰ دقیقه با آب سرد بشویید.

درمان آکنه
Comments (0)
Add Comment