عوارض جراحی بینی

با پیشرفت علم و تکنیک های مورد استفاده در جراحی بینی که امروزه انجام می شود میزان عوارض جراحی بینی به حداقل رسیده است و حتی یک جراح ماهر عوارض بعد عمل بینی را می تواند تا حد بسیار ناچیز  تقلیل یابد  بنابراین دیگر هیچ ترسی از عمل بینی نباید وجود داشته باشد.

عوارض جراحی بینی

همانطور که میدانید بینی علاوه بر عبور هوای استنشاقی محل عبور را کاملا تمیز ، گرم و مرطوب می نماید بدهی است که زمانی که این اجزای بدن در معرض عمل جراحی بینی و  یا رینوپلاسیتی قرار گیرد با عوارضی مواجه خواهد شد که اگر این عضو توسط یک جراح ماهر و با تجربه انجام گیرد به حداقل رسیده و شاید اصلا عارضه ایی پیش نیاید.عوارض جراحی بینی که معمولا عمومیت ندارد  عوارض عملکردی بینی و یا زیبایی بینی باشد.

عوارض عملکردی بینی :

تنگی حفره بینی

چسبندگی داخل بینی : اگر در برش ها و زخم های جراحی دقت نشود و فرد در شستشویی بینی نیز دقت نکند بینی دچار چسبندگی داخل بینی می شود

باقیماندن انحراف بینی : در اثر عدم اصلاح انحراف تیغه وسط بینی این عارضه ایجاد می شود

تنگی دریچه خارجی  و داخلی بینی : اگر سوراخ های بینی بیش از اندازه کوچک شود هم در تنفس فرد دچار مشکل می شود در این زمان تنفس فرد مانند صدای سوت است. این عارضه در بینی با سوراخ های کوچک دیده نمی شود. معمولا جراح در صورت لزوم برای برطرف کردن عارضه بینی با سوراخ های کوچک  عمل جراحی مجددی را توصیه می کند و در آن از تیغه بینی غضروفی را بر می دارد و آن را به سوراخ های بیش از حد تنگ بینی پیوند می زند.با کوچک کردن بیش از اندازه قوزپشت بینی تنگی دریچه داخلی بینی ایجاد می شود.

صدمه بر مجرای اشکی : این عارضه زمانی که بیش اندازه پهنای استخوان بینی کم شود بوجود می آید و فرد دچار ریزش اشک به مدت طولانی از چشم می شود .

کاهش حس بویایی : پایانه های اعصاب بویایی درقسمت فوقانی حفرۀ داخل بینی قرار گرفته اند، این ناحیه در طی عمل زیبایی بینی معمولاً دستکاری نمی شود بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از عمل جراحی وجود ندارد مگر جراح خلاف این کار را نجام دهد که آنها ممکن است بینی فرد دارای پلیپ وسیع بوده و با دستکاری بیش از اندازه قسمت سقف بینی این حس بویایی کم یا از بین برود.و یا بینی فرد در عمل قبلی دچار مشکل شده بوده است .

عوارض زیبایی جراحی بینی :

آسیب پوست بینی : در صورت آسیب رسیدن به پوست ، پوست فرد سیاه و از بین برود که ترمیم آن بسیار دشوار است.

کوچک شدن بیش اندازه پره های بینی : شکل و اندازۀ سوراخهای  بینی تحت تأثیر قسمت های مجاورش می باشد، بطوری که وضعیت غضروف های نوک بینی، قسمت جلویی و پایینی تیغۀ بینی، اتصال بینی به لب بالا ونحوه و میزان برداشتن از سوراخ های بینی همه و همه روی شکل سوراخ بینی تأثیرگذارند و اگر به سوراخ های بینی فردی که عمل نکرده بنگریم معمولاً دو سوراخ بینی دقیقاً عین هم نیستند امّـــا فردی که عمل می کند بعد از عمل انتظار دارد که سوراخ ها کاملاً قرینه باشند، جراح در طی عمل باید تلاش نماید که میزان غیر قرینگی را برطرف کرده و تا آنجا که ممکن است آنرا اصلاح نماید.

کم یا زیاد شدن پره وسطی بینی : این عوارض جراحی بینی سبب می شود فرد از نیم رخ ظاهر نامطلوبی داشته باشد.

باریک شدن بیش از حد نوک بینی

بینی زینی شکل : برداشته شدن بیش از اندازه قوز بینی ایجاد می شود

اشکال هشتی شکل ( ۷ معکوس) : در این عارضه اگر طاق بینی فرد بیش از اندازه تراشیده شود بین غضروف و تیکه استخوانی آن دو تیکه به نظر می رشد و فرد از نظر تنفسی دجار مشکل می شود.

لازم به ذکر است که از دیگر عوارض عمل بینی معمولا بعد از جراحی بینی فرد دچار درد می شود .این درد کاملا طبیعی می باشد چرا که تغییرات زیادی بین بافت استخوانی – غضروفی ایجاد شده و همین امر سبب درد و ناراحتی پس از عمل بینی می شود که با تجویز پزشک استفاده از مسکن در بهبود آن کمک می کند.

آیا پس از عمل جراحی بینی اثر برش های ایجاد شده بر روی بینی باقی می ماند؟

در روش های انجام عمل بینی با ایجاد برش  ( اسکار ) های کوچک  ایجاد می شود که این برش کوچک را افراد نمی توانند مشاهده کنند.در روش عمل جراحی بینی بسته یک شکاف در داخل سوراخ بینی ایجاد می شود و به این ترتیب جراحت وارد شده کاملاً پنهان است. اما در روش جراحی بینی باز یک شکاف کوچک در پوست دیواره جدا کننده دو سوراخ بینی ایجاد می شود. برخی افراد در زمان مشاوره عمل بینی با پزشک جراح گاهی نگران به جا ماندن برش ها ( اسکار) هستند ، گفتگویی که در این خصوص عوارض جراحی بینی انجام می شود این استفاده از  لیزر در از بین بردن جای این برش ها در موارد بسیار نادر می باشد.

عوارض مواد بیهوشی 

عوارض ناشی از مواد بیهوشی که در بین برخی از افراد شایع شده این است که بیهوشی باعث اختلال حافظه می شود این موضوع در بین نوزادان و کودکان جدی تر است ، لازم است که بدانید در هیچ کتاب علمی از اختلال حافظه یا ضایعات مغزی ماندگار به عنوان عوارض بیهوشی نام برده نشده است.

  • تهوع و استفراغ: این عوارض جراحی بینی در طول چند روز اول پس از عمل متداول است و ممکن است با عوامل خاصی مثل نوع عمل جراحی، برخی دارو ها و تحرک، تحریک شود.
  • گلو درد: لوله ای که برای کمک به تنفس در گلو قرار می گیرد، ممکن است پس از درآوردن منجر به درد در ناحیه گلو شود.
  • گیجی: گیجی پس از به هوش آمدن امری طبیعی است، اما برای برخی افراد خصوصا سالمندان ممکن است این گیجی هفته ها یا روزها طول بکشد.
  • درد عضلات: دارویی که برای شل کردن عضلات تزریق می شود تا بتوان لوله تنفس را به راحتی داخل برد، می تواند منجر به درد عضلانی شود.
  • خارش: این عارضه جانبی رایج داروی نارکوتیک است، داروی مسکنی که گاهی در بیهوشی های عمومی استفاده می شود.
  • لرز (هیپوترمی): لرز در بیمارانی که هوشیاری خود را پس از عمل به دست می آورند بسیار متداول است و در حدود نیمی از افراد بروز می کند. محققان به دلیل آن کاملا آگاه نیستند اما تصور می کنند که این امر به سبب کاهش دمای درونی بدن باشد.
  • هذیان بعد از عمل یا اختلال شناختی: بعضی مواقع گیجی و از دست دادن حافظه ممکن است بیشتر از چند ساعت به طول انجامد.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.

جراحی بینیعمل بینیعوارض بیهوشی
Comments (0)
Add Comment