عمل بینی بدون تامپون

پس از هر نوع جراحی پلاستیک، انجام دستورات پزشک ، در مورد بهبودی و مراقبت‌های بعد از عمل مهم است. برای کسانی که به تازگی تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته‌اند، استفاده بیمار از چسب و تامپون و گچ بعد از عمل بینی برای محافظت از بینی در طول روند بهبودی لازم می‌باشد.

دلیل جایگزین اسپلینت بینی با گچ چیست؟

بعد از جراحی بینی یک آتل روی بینی شما برای محافظت از بینی قرار داده می شود مدت زمان قرار گرفتن این گچ یا آتل ( اسپلینت ) برای مدت کوتاه یک هفته ایی می باشد .در گذشته بعد از عمل بینی جراح معمولا بینی را گچ گرفته و یا روی بینی از چسب استفاده میکردند. و همچنین بعد از اتمام کار جراحی بینی از تامپون در داخل بینی استفاده می شده است.

اسپلینت‌ها ممکن است از جنس فلز، پلاستیک یا سیلیکون ساخته شوند و برای محافظت از گودی بینی (پل بینی) در هنگام بهبودی تیغه و حفره بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با قرار دادن درست اسپلینت در جای خود، تضمین می‌شود که استخوان‌هایی که تغییر مکان یافتند، تا زمانی که در حال بهبودی هستند ثابت باقی بمانند.

قابل درک است تحمل گچ روی بینی به مدت یک هفته برای بیمار کمی دشوار و سخت  بوده و فرد در این مدت بسیار اذیت میشده از این رو به همین دلیل امروزه از اسپلینت بر روی بینی استفاده می شود اسپلینت برای مدت یک هفته روی بینی ( که البته می تواند با سلیقه جراح به حدود ۵ الی ۱۰ روز متفاوت باشد ) قرار می گیرد نکته ایی که قابل توجه می باشد این است که تا مدت زمانی که اسپلینت رو بینی است در زمان استحمام دقت کنند تا اسپلینت خیس نشود زیرا اگر اسپلینت خیس شود پوست بینی دچار خارش و سوزش میگردد.از این رو افرادی که تحت تاثیر عمل جراحی زیبایی قرار می گیرند رعایت دستورات پزشکی بعد از عمل جراحی بسیار مهم می باشد

عمل بینی بدون تامپون

در گذشته از مش یا تامپون در داخل بینی استفاده می شده است جنس تامپون از پنبه یا گاز استریل بوده و در زمان استفاده تامپون را آغشته به پماد تتراسایکلین و چرب کرده سپس استفاده می شد.دلیل استفاده از تامپون این می باشد که ترشحاتی که در طی چند روز اول در بینی ممکن است جمع شود جذب تامپون شود.چنانچه از تامپون استفاده نشود ترشحات داخل بینی خشک شده و نیاز به مدت زمان بیشتری برای بهبودی و تنفس راحت می باشد.البته در گذشته بسیاری از پزشکان از تامپون استفاده می کردند. که این خود در زمان خارج کردن از بینی با کمی درد همراه بوده است. در زمانی که از تامپون استفاده می شده است تنفس از طریق بینی مشکل بوده  و به همین دلیل با دهان باید تنفس کشید. در این مدت برای جلوگیری از خشکی دهان خوردن مایعات را توصیه می شود.

نکته ی قابل ذکر این جاست که استفاده از تامپون امروزه تقریبا منسوخ شده است و از این رو در صورتی چنانچه پزشکی از تامپون استفاده کرده باشد هنگام خارج کردن می بایست زیر نظر متخصص جراح بینی انجام گیرد. جایگزین تامپون امروزه استنت یا ایروی (airway )می باشد که از جنس پلاستیک سیلیکونی می باشد .و ایروی مشکلات تامپون را دیگر ندارد.در میان این استنت ها یک کانال باز وجود دارد که برای تنفس تعبیه شده است .

بزرگترین مشکلی که تامپون نسبت به ایروی دارد این است که در زمان خارج کردن تامپون بیمار درد زیادی را می بایست تحمل می کرد در حالی که ایروی نه تنها این مشکل را ندارد بلکه بیمار از روز اول می تواند از راه بینی تنفس کند.

 

تفاوت تامپون و گچ استنت (ایروی)

  • مش یا تامپون و گچ که از جنس پنبه می باشد و معمولا پس از اتمام عمل جراحی بینی برای داخل بینی استفاده می شود . تامپون را معمولا به پماد تتراسایکلین آغشته و چرب کرده سپس استفاده می شود.دلیل استفاده از تامپون این می باشد که ترشحاتی که در طی چند روز اول در بینی ممکن است جمع شود جذب تامپون شود.چنانچه از تامپون استفاده نشود ترشحات داخل بینی خشک شده و نیاز به مدت زمان بیشتری برای بهبودی و تنفس راحت می باشد.البته در گذشته بسیاری از پزشکان از تامپون استفاده می کردند. که این خود در زمان خارج کردن از بینی با کمی درد همراه بوده است.
  • ترس از تامپون و گچ ذهن و دید بسیاری از جراحان عمل بینی را به سمت استنت (ایروی ) که از جنس پلاستیک ژله ایی  می باشد متوجه کرده است .نکته ی قابل ذکر این است که در تفاوت تامپون و استنت ، جنس آنها می باشد به گونه ایی که در استنت با حرارت نرم می شود و در اثر سرما سفت می شود و کاملا منعطف است .
  • مدت زمان برداشتن و خارج کردن استنت حدود ۷ روز است . که این کار معمولا در مطب پزشک انجام می شود.
  • تامپون و گچ استنت بینی به کاهش مقدار ورم ایجاد شده پس از عمل بینی کمک میکند و استنت از تیغه بینی تا زمان بهبودی کامل بینی حمایت میکند.

 

 اگر عمل جراحی بینی به روش باز انجام شده باشد، قسمت بیرونی بینی نیز باید، بخیه شود. استنت های داخلی بینی برای کمک به روند بهبودی پس از انجام عمل جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.

عمل بینی بدون تامپون
Comments (0)
Add Comment