بهترین راه های درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی، بافتی نرم، غیرسرطانی و بدون درد است که داخل بینی یا در سینوس‌ها تشکیل می‌شود. پولیپ در اثر بیماری‌های التهابی مزمن ایجاد می‌شود. آسم، عفونت‌های طولانی‌مدت، آلرژی، حساسیت‌ها و یا اختلال در سیستم ایمنی باعث این التهابات هستند. پولیپ‌های کوچک اغلب علامتی ندارند اما انواع بزرگ آن یک لایه روی سلول‌های طبیعی بینی تشکیل می‌دهند که باعث مشکلات تنفسی، از بین رفتن حس بویایی و عفونت‌های مکرر‌‌ می‌شوند. برخی از پولیپ‌ها بعد از درمان دوباره بازگشت پیدا می‌کنند.

پولیپ بینی قابل پیشگیری است

می‌توان با اقداماتی از ایجاد پولیپ در بینی جلوگیری نمود:

  • با انجام توصیه‌های پزشک آلرژی و آسم را مهار کنید.
  • تا جایی که ممکن است از محرک‌هایی مانند مواد حساسیت‌زا، سیگار، دود شیمیایی و ذرات گرد و غبار دوری کنید.
  • با رعایت بهداشت از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید.
  • هوای خانه را مرطوب نگه دارید.
  • از شوینده‌های مخصوص بینی استفاده کنید.

تشخیص پولیپ بینی

پزشک با پرسیدن تعدادی سؤال و انجام تست، پولیپ بیمار را تشخیص می‌دهد. پولیپ را می‌توان با کمک ابزارهایی مشاهده کرد؛ تست‌های تشخیصی خاصی نیز برای تشخیص آن وجود دارد:

  • اندوسکوپی
  • عکس‌برداری
  • تست آلرژی
  • آزمایش تشخیص سیستیک ‌فیبروسیس

درمان پولیپ بینی

پولیپ بینی با مصرف داروهای استروئیدی درمان می‌شود. پولیپ‌های بزرگ نیز که با دارو برطرف نشدند باید جراحی شوند. البته درمان پولیپ بینی بیشتر در هدف کوچک کردن سایز پولیب بینی می باشد

اسپری یا قطره استروئید

برای درمان، پزشک ابتدا قطره یا اسپری بینی (حاوی داروی استروئیدی کورتیکواستروئید) را توصیه می‌کند. این دارو التهاب بینی را کاهش می‌دهد و پولیپ را کوچک می‌کند. مومتازون(Mometasone) یکی از این اسپری‌ها است که عوارض کمتری نسبت به بقیه اسپری‌های استروئیدی دارد. دو بار اسپری در هر سمت بینی در روز برای درمان کافی است. این دارو اغلب عوارض خاصی را در بیمار ایجاد نمی‌کند؛ گاهی سردرد، گلودرد، سرفه و خونریزی بینی ایجاد می‌شود.
مصرف این دارو را پنج هفته ادامه دهید، اگر نتیجه‌ای حاصل نشد با پزشک مشورت کنید. شاید به مصرف داروی دیگری به‌طور همزمان نیاز داشته باشید.
در مواردی که پولیپ پیشرفته باشد برای بهبود علائم باید دوره طولانی‌تری دارو مصرف کرد.

قرص‌های استروئیدی

اگر پولیپ بزرگ و مشکلات ناشی از آن باعث ناراحتی فرد شده باشد، پزشک برای مدت کوتاهی قرص استروئید تجویز می‌کند (کورتیکواستروئید خوراکی).
پردنیزولون (Prednisolone) یکی از انواع این قرص‌ها است. البته برای جلوگیری از عوارض، مصرف بیش از ۷ الی ۱۰ روز آن توصیه نمی‌شود. مشکلاتی مانند پوکی استخوان، بالا رفتن فشار خون، دیابت و افزایش وزن از جمله عوارض این دارو هستند.
اگر با گذشت ۳ هفته از مصرف این دارو علائم بهبود پیدا نکنند، جراحی تنها راه درمان است.

جراحی آندوسکوپی

اگر دارو نتیجه ندهد پزشک با جراحی آندوسکوپی پولیپ را درمان می‌کند. در این جراحی پزشک لوله باریکی که مجهز به لنز یا دوربین است از طریق بینی به داخل حفره‌های سینوسی می‌فرستد. از ابزارهای باریکی نیز برای برداشتن پولیپ و موانع دیگری که مسیر سینوس‌ها را مسدود کرده‌اند استفاده می‌کند. جراحی آندوسکوپی اغلب به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.
ممکن است بعد از جراحی برای جلوگیری از بازگشت پولیپ، نیاز به استفاده از اسپری کورتیکواستروئید باشد. شستشوی بینی با سالین (آب‌نمک) نیز بهبودی بعد از جراحی را سرعت می‌بخشد.

منابع

www.mayoclinic.org

www.nhs.uk

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.

پولیپ بینیجراحی بینیجراحی زیبایی بینیدرمان پولیپ بینیعمل بینی
Comments (2)
Add Comment
  • ابوالفضل

    سلام من از اسپری زیاد استفاده کردم وبعد عمل کردم که بی هوش ام کرد سر پایی نبود ولی پولیپ دوباره رشد کرده هر روز صبح تا شب کارم شده با دستمال کاغذی آب بینی پاک کنم آیا راهی برای خلاص شدن هست تا مرز خودکشی عصابم خرد شده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر میتوانید برای ویزیت به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید