انتخاب نوع بیهوشی در جراحی بینی

انتخاب نوع بیهوشی

انتخاب نوع بیهوشی: خوش بختانه امروزه افرادی که در زمان مشاوره عمل بینی و تعیین وقت مراجعه می کنند معمولا محلی که جراح در آنجا عمل جراحی را انجام می دهد با پرسیدن اینکه دکتر بیهوشی چه کسی است؟! پرسیدن این سوال نشان از آگاهی افراد از بیهوشی و عوارض بیهوشی و انتخاب نوع بیهوشی می باشد. تفاوت دارو های بیهوشی امروزه  با نسل‌ های قبلی این است که اثرات بهتر و عوارض کمتری دارند.

قدیمی ترین داروی بیهوشی به نام هالوتان است این داروی بیهوشی نسبت به داروهای قبل تر از خودش مانند اتر و … بسیار مناسب تر بوده است. امروزه استفاده از نسل های جدیدتر داروهای استنشاقی بیهوشی از حمله سووفلوران و دسفلوران هم از لحاظ اثرات و عوارض و… نسبت به داروهای قبلی بهتر هستند.

عمل بینی معمولا در بازه زمانی یک الی یک و نیم ساعت انجام می شود از این رو فرد می بایست در بیهوشی قرار گیرد تا جراح بتواند با آرامش بینی متقاضی را جراحی کند. بیهوشی در سطح های مختلفی انجام می شود از جمله :

  1.  بی حسی موضعی
  2. آرام بخش وریدی
  3. و بیهوشی عمومی

هر کدام از این سه موارد بیهوشی خود دارای عوارض و البته مزایا نیز می باشد.که در ادامه به آنها می پردازیم.

انتخاب نوع بیهوشی: بی حسی موضعی چیست و چگونه انجام می شود ؟

در عمل های سرپایی معمولا از این نوع بیهوشی استفاده می شود این نوع بیهوشی به ناحیه خاصی از بدن محدود می شود .در مواردی جزئی مثل برداشتن اسکار عمل یا موارد مشابه می توان از این بی حسی استفاده کرد ولی استفاده از آن در عمل بینی یا جراحی زیبایی بینی امکان پذیر نیست زیرا این داروی بی حسی فقط باعث سست شدن بدن می شود ولی به طور کامل به خواب نمی روید.

انتخاب نوع بیهوشی : بیهوشی با آرام‌بخش چگونه انجام می شود؟

در این نوع بیهوشی با تزریق داروی بیهوشی  داخل وریدی باعث به خواب رفتن فرد در حین جراحی می‌گردد و در کنار آن برای کاهش درد از بی حسی موضعی در خود بینی نیز استفاده می گردد. داروها و سطح بیهوشی به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که بیمار می‌تواند خودش نفس بکشد و درنتیجه نیازی به گذاشتن لوله در راه هوایی ندارد. این روش در برخی قسمت‌های عمل مثل شکستن استخوان‌های بینی ممکن است باعث ناراحتی بیمار پس از عمل گردد و برخی تجربه شنیدن صدای چکش و جابجایی استخوان‌ها را ذکر می‌نماید.

انتخاب نوع بیهوشی: بیهوشی عمومی چگونه انجام می شود؟

در جراحی بینی معمولا از این نوع بیهوشی استفاده می شود که  به شما ماده بیهوش کننده را از طریق استنشاق کردن یا ازطریق رگ های وریدی وارد می کنند در این نوع بیهوشی چون بیمار کاملا غیر هوشیار برای تنفس با قرار دادن لوله موسوم به ایروی  در داخل نای فرد میتواند نفس بکشد.در اکثر جراحی ها از این روش استفاده می شودقریب به اتفاق موارد بی خطر و موثر است.

انتخاب نوع بیهوشی: کدام نوع بیهوشی مناسب است ؟

بسته به نوع عمل و تشخیص متخصص بیهوشی می بایست بیهوشی متناسب آن استفاده شود در جراحی زیبایی بینی معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

چرا قبل از باید ناشتا بود؟

بعد مشخص شدن زمان جراحی به شما توصیه می شود که شب قبل از عمل جراحی چیزی نخورید و باید قبل از عمل ناشتا باشید زیرا در زمان بیهوشی چون از بیهوشی عمومی استفاده می شود و تنفس از طریق دهان و ایروی صورت می گیرد اگر ناشتا نباشد امکان تهوع وجود دارد.

خطرات و عوارض بیهوشی

بیهوشی که توسط یک متخصص بیهوشی انجام می شود به طبع از اطمینان و  امنیت بالایی برخوردار است  اما امن بودن به این معنی نیست که هیچ خطری وجود ندارد. افرادی بوده اند که به شدت مجروح شده یا حتی در هنگام بیهوشی فوت کرده اند حتی زمانی همه چیز به درستی انجام شده و هیچ نوع بیماری شناخته شده ای از قبل وجود نداشته است.  البته در برخی افراد که بیماری های زمینه‌ای از جمله فشار خون مزمن، بیماری‌های قلبی زمینه‌ای، نارسایی قلبی پیشرفته، نارسایی ریه، ضایعات مغزی و … دارند نیز بیهوشی می‌تواند پیامدهای خاص خود را داشته باشد.

حالت تهوع و استفراغ :از عمومی ترین پیامدهای ناشی از بیهوشی حالت تهوع و استفراغ است.معمولا این حالت در ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی رخ می دهد و به ندرت دیده شده تا چند روز ادامه یابد. این عوارض ناشی از داروی بیهوشی است که البته در حال حاضر به دلیل اینکه از بهترین داروهای بیهوشی در کشور استفاده می شود، استفراغ و تهوع ناشی از بیهوشی بسیار کم شده است.

احساس لرز: علم پزشکی هیپوترمی همان احساس لرزی است زمان به هوش آمدن گفته می شود. حتما شما نیز بدون بیهوشی عمومی آن را تجربه کرده اید. حس لرز و مورمور شدن که رد سطح پوست با دادنه دانه شدن پوست و سیخ شدن موهای روی پوست خود را نشان می دهد.

گلودرد :زمان به هوش آمدن گلودرد دیگر از عوارض بیهوشی عمومی است. که اغلب ممکن است با گرفتگی خفیف صدا و خشکی دهان نیز همراه باشد.

سردرد:این عارضه در بیهوشی های موضعی رخ می دهد. سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی کوتاه مدت، تجربه ای مشترک در اغلب افراد تحت بیهوشی موضعی است.

درد عضلانی:قرار گرفتن نامتعارف اندام ها در زمان جراحی سبب بروز درد در قسمت شانه ها ، پشت و قفسه سینه می شود معمولا این درد ها پس از ۲ الی ۳ روز بدون نیاز به داروی خاصی از بین می رود.

بیشتر این خطرات بسیار کوچک هستند و خیلی از آنها بعید است که اتفاق بیفتد مگر این که شما پیش زمینه ی بیماری قلبی یا مشکل تنفسی داشته باشید. دیگر مشکلات اساسی از قبیل کبد و یا بیماری کلیوی می تواند با بیهوشی تداخل پیدا کند و احتمال به وجود آمدن یک رویداد نامطلوب را بالا ببرد. افراد سیگاری بیشتر از افراد دیگر مستعد ابتلا به این مشکلات می باشند.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.

عوارض بیهوشی
Comments (22)
Add Comment
  • فرهاد

    باسلام بنده فرهاد هستم ۱۷ سال دارم من بینیم شکسته البته خیلی وقت پیش من میخوام بینی خودم رو عمل کنم میتونم تو سن ۱۷ سالگی عمل کنم

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر ۱۷ سال تمام می توانید جراحی بینی داشته باشید

  • مینا

    سلام با توجه ب اینکه من کم کاری تیروئید دادم و لووتیروکسین روزی نصف قرص و پانیکم هم هستم و پاروکستین ۲۰ روزی ۲بار مصرف میکنم
    البته داروی آریپیپرازول هم ی چارم میخورم شبها ک روانپزشکم گفتن ۵روز قبل عمل قطعش کنم
    مشکلی درجراحی بینی ازنظر بیهوشی وجود نداره؟

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر هنگام بیهوشی به متخصص بیهوشی لیست داروهای مصرفی را اعلام کنید

  • مریم

    سلام.چند درصد از بیماران بعد از بیهوشی فوت میکنند.و بنظرتون علت اصلیش چیه

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر .با توجه به اینکه قبل از انجام عمل سوابق بیمار طی انجام آزمایش بررسی میگرد جای نگرانی برای این مورد نیست.
      خداروشکر در ۲۰ سال سابقه جراحی ما چنین مشکلی نبوده است

  • حسن

    سلام و وقت بخیر ، جناب دکتر من سیزده روزه که عمل جراحی انجام دادم ، چند روزیه که قسمت بالای بینی (پیشونیم) و بینیم یه حالت بی حسی داره ، خوب میشه گاهی ، ولی خب هنوزم ادامه داره و کلافم کرده ، این حالتی که میشم استرس و تپش قلب میگیرم که نکنه برطرف نشه این مشکل ، آیا از اثرات بیهوشیه ؟! و اینکه تا چند مدت باید اینطور باشم ؟!

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر به جز بیحسی موقتی ناحیه بینی مواردی که فرمودید فقط مربوط به استرس می باشد

  • حمیده

    سلام من وقت عمل بینی دارم ولی اضافه وزن دارم میخواستم بدونم در رابطه با بیهوشی ممکنه دچار مشکلی بشم؟

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر اگر اضافه وزن شما خیلی زیاد باشد باید با متخصص داخلی مشورت کنید

  • ‌zizi

    سلام من ۱۹ سالنه و ۱۷ روزه که بینیمو عمل کردم.
    متوجه شدم که صورتم بعد از عمل به داروی بیهوشی حساسیت کرده، و الان کلی جوش ریخته رو صورتم به خصوص زیر چونم🥺
    چیکار باید کنم؟
    چیزی مصرف کنم؟

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیرچرب شدن و جوش زدن بعد از عمل بینی کاملا طبیعی و وموقتی است.بعد از عمل بینی به علت حساسیت به دارو یا چربی روی بینی وبسته شدن منافذ ،پوست مستعد جوش می شود که مدتی بعد از عمل رفع می شود.بهترین راه استفاده ازتونر برای تنظیم شدن و کنترل چربی صورت است.در صورت رفع نشدن با متخصص پوست مشاوره داشته باشید

  • بهار

    سلام من ۱۸ سالمه نوبت عمل دارم ممکن بعد عمل بینی بویایی خودمو از دست بدم اخه من یه جارو امضا کردم ک اینطور گفته بود

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر.با توجه به پیشرفت روش های جراحی بینی جای نگرانی نیست

  • مهسا

    سلام من ۱۰ روزه عمل بینی انجام دادم الان پوست بدن و صورتم پوسته پوسته شده و سفیدک زده آیا ربطی به بیهوشی و عوارضش داره؟

    • دکتر حسین نژاد

      سلام خیر به متخصص پوست مراجعه کنید

  • Adel

    سلام من ۱۷ سالمه ۳ ماه دیگه میرم ۱۸ بنظرتون میتونم عمل کنم؟؟

    • دکتر حسین نژاد

      سلام بله

  • Adel

    بعد از عمل بیمار دچار درد میشه درد بیش از حد ؟؟؟؟

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر تجربه درد در افراد مختلف متفاوت است ولی در اکثر موارد تا ۲۴ ساعت اول با مصرف استامینوفن ساده کنترل میشود

  • M

    سلام سپاس از مطالب سایتتون
    آیا پس از عمل صدا به صورت تو بینی در می آید؟!

    • دکتر حسین نژاد

      سلام وقت بخیر بله از عوارض عمل است که در بعضی از افراد بروز میکند ،موقتی است و به مرور برطرف خواهد شد