درمان بینی شکسته

دلایل شکستگی بینی

شایع ترین آسیب استخوانی در صورت شکستگی بینی است از آنجایی که بینی به سختی دچار آسیب می شود بنابر مطالعات متعددی که درباره ی شکستگی صورت انجام گرفته است، نیمی از شکستگی های صورت شامل شکستگی بینی بودند. ضربه خوردن بینی توسط افراد دیگر ، دچار سانحه شدن  مانند برخورد با درب ، تصادف ، و یا در ورزش همواره می تواند ناراحت کننده باشد.

علائم شکستگی بینی

شکستن بینی برروی استخوان و غضروف ها تاثیر می گذارد.
ایجاد لخته خونی در ناحیه تیغه بینی ( خون دماغ شدن)
مشکلات تنفسی و درد در ناحیه بینی
ورم بینی هم در داخل بینی و هم خارج بینی
اطراف چشم دچار کبودی می گردد

توجه داشته باشید که در این شرایط باید فورا به جراح بینی مراجعه نمایید .

 

زمان مراجعه به پزشک در شکستگی بینی

پس وارد شدن ضربه به بینی اولویت براین است که هر چه سریع تر به یک دکتر مراجعه نمایید . اگر شدت ضربه به حدی بود که سبب خونریزی از هر دو یا یکی از سوراخ های بینی با گذشت زمان بیش از چند دقیقه شود ، همچنین سبب پاره شدن پوست بینی ، سردردهای شدید ، حالت تهوع ، و در حالی که درد و تورم  پس از گذشت سه روز برطرف نشود و شکل بینی تغییر کند و در عین حال سبب سختی در تنفس شود احتمال وجود یک آسیب جدی هست که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. اگر شک دارید بینی شما دچار شکستگی شده است، با یک متخصص گوش و حلق و بینی در طول یک هفته پس از ایجاد آسیب ملاقات کنید.

۳-۵ روز بعد از شکستگی بینی یعنی وقتی که ورم و کبودی از بین رفت، شخص باید به دکتر متخصص گوش و حلق و بینی و یا جراح فک و صورت مراجعه کند.مراقبت های اولیه نباید بیش از ۵ روز طول بکشد. اگر برای رفتن به دکتر تاخیر داشته باشید به خصوص اگر این تاخیر بیش از ۷-۱۰ روز طول بکشد استخوان شکسته ی بینی با همان حالت نافرم جوش می خورد.

تشخیص شکستگی بینی

زمانی شما به یک پزشک متخصص سر،گردن و بینی مراجعه میکنید

  • دکتر با استفاده از یک وسیله ی خاص، بیرون و داخل بینی را بازرسی می کند. باید انتظار این را داشت که این بازرسی کمی دردناک باشد.
  • عکسبرداری از بینی می تواند در شرایط خاص انجام شود.
  • در مواردی که شکستگی بینی شدید باشد ممکن است به سی تی اسکن از سر و صورت نیاز داشته باشیم

احتمالاً نیاز به منتظر ماندن به مدت چند ماه برای درمان شکستگی بینی قبل از انجام عمل جراحی بینی برای اصلاح و ترمیم بینی خواهید داشت. اگر بینی دچار مشکل خود را درمان نشده رها کنید، ممکن است با ظاهر نامطلوب در صورت خود و نیز مشکلات جدی در ارتباط با تنفس مواجه شوید.

درمان بدون جراحی بینی

در زمانی که شکستی بینی خفیف باشد و تیغه بینی از جای خود جابه جا نشده باشد و به تشخیص پزشک نیاز به عمل بینی نباشد در مراقبت های بینی می توان اقدامات زیر را جهت درمان انجام داد.

  • مقداری یخ را در یک پارچه یا کیسه بپیچید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی بینی خود قرار دهید و سپس بردارید. این فرآیند را می توانید ساعتی یکبار در طول روز انجام دهید. استفاده از یخ در یک الی دو روز پس از آسیب می تواند برای کاهش درد و تورم سودمند باشد. در حین انجام این کار یک زمان استراحت قرار دهید و هرگز یخ را به طور مستقیم بر روی پوستتان قرار ندهید.
  • می توانید از دارو هایی که پزشک تجویز میکند مانند استامینوفن برای کاهش درد استفاده کنید .
  • اگر بینی همچنان خونریزی می کند نباید از داروهای بدون نسخه ی ضد احتقان استفاده شود. در این صورت باید به دنبال درمان های پزشکی باشیم
  • هنگامی که می خواهید بخوابید سر خود را بالا نگه دارید تا از تورم بیشتر جلوگیری شود. برای این کار می توانید از چند بالش در زیر سر خود استفاده کنید.

درمان شکستگی بینی

چنانچه با گذشت دو هفته از زمان ایجاد آسیب برای بینی گذشته باشد، با مراجعه به پزشک به درمان شکستگی بینی  و رعایت دستورات پزشکی بپردازید.

  • برای بینی هایی که شکستگی آنها ساده است و استخوان بینی جا به جا نشده است پزشک معمولا داروهای ضد درد ، یخ و ضد احتقان بینی تجویز می کند.
  • برای شکستگی های قابل توجه، معمولا دکتر تلاش می کند که استخوان بینی را جا بیندازد. برای این کار دکتر ممکن است از داروهای ضد درد، بی حسی موضعی و ابزار خاصی استفاده می نماید.
  • درمان شکستگی بینی اغلب پس از فروکش کردن تورم بینی انجام می شود.
  • همه ی شکستگی های بینی را نمی توان در بخش اورژانس جا انداخت. بعضی از شکستگی ها نیاز به یک متخصص گوش و حلق و بینیدارد.

اگر خونریزی بینی ادامه داشته باشد، ممکن است دکتر یک بسته داخل بینی قرار دهد.

  • یک لایه گاز پانسمان نرم در داخل سوراخ های بینی که در حال خونریزی است قرار داده می شود تا خونریزی به طور کامل بند بیاید. متخصص گوش و حلق و بینی این گاز پانسمان را پس از ۲-۳ روز باز می کند
  • در مدتی که سوراخ های بینی با گاز پانسمان بسته شده ممکن است آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد نیز توسط دکتر تجویز شود
  • در صورتی که آسیب های دیگری هم وجود داشته باشد، معاینه و درمان های مرتبط با آنها نیز انجام می شود.

درمان بینی شکسته با جراحی بینی

پس از طی کردن مدت زمان دو الی سه ماهه از شکستگی بینی و فروکش شدن ورم بینی دوران درمان بینی شما شروع می شود. با کاهش ورم بینی تصویر دقیق تری از ظاهر اولیه بینی به جراح میدهد از این درمان با جراحی بینی برای پزشک هموارتر خواهد بود.هدف جراح از عمل شکستگی بینی بازگرداندن بینی به حالت اولیه اش است از این رو این عمل یک جراحی پلاستیک ترمیمی محسوب می‌شود.در مواردی که بینی هایی شکستگی های مکرر داشته و دچار بد شکلی ماندگار شده اند مانند انحراف سپتوم بینی تنها راه درمان آنها نیز جراحی بینی است. بیمارانی که علاقه مند به انجام رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی ) در زمان تصحیح تغییر شکل بینی پس از صدمه را دارند ، به سپتورینوپلاستی کنترل نیاز خواهند داشت.زمان مناسب برای جراحی زیبایی بینی معمولا بین ۳-۶ ماه پس از آسیب است در این زمان ورم ناشی از صدمه وارد شده از بین رفته و استخوان ها کاملاً تثبیت شده اند . افرادی سن آنها کم می باشد می توان تا سن بلوغ آنها صبر کرد تا رشد صورت کامل شود.

 

پیشگیری از شکستگی بینی

همواره پیشگیری بهتر از درمان است . شما می توانید با رعایت نکاتی خطر شکستگی بینی را کاهش دهید.

  • استفاده از کفش های مناسب
  • عدم استفاده از الکل و مواد مخدر
  • همیشه از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری و موتور سیکلت برای محافظت استفاده نمایید
  • هنگام رانندگی از کمربند ایمنی استفاده کنید و کودکان را در صندلی مناسب و تایید شده قرار دهید.
  • در هنگام ورزش و فعالیت های فیزیکی از قوانین ایمنی پیروی کنید.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.

Comments (0)
Add Comment