اهمیت نوع پوست بینی در جراحی بینی

اهمیت نوع پوست بینی در جراحی بینی

درجراحی زیبایی بینی به ندرت تغییری بر روی پوست بینی انجام می شود و تمامی تغییرات در جراحی بینی بر روی اسکلت زیرین بینی انجام می شود ولی نوع پوست بینی در نتبجه جراحی بی تاثیر نمی باشد.از آنجایی که اسکلت بینی بوسیله پوست و بافت نرم زیرین که متشکل ازعضله و چربی است، معمولا” آنچه ما در ظاهر بینی می بینیم با ترکیب اسکلت بینی تفاوت اساسی دارد از این رو درک اهمیت لایه پوششی سخت بوده و در بعضی از بیماران کنترل وبا پیش بینی اثرات آن بر روی نتیجه جراحی بسیار مشکل خواهد بود و درجه تفاوت با ضخامت پوست رابطه مستقیم دارد. پوست بینی مانند پوست همه نواحی بدن دارای مشخصات خاص خودش است پوستی با ضخامت متوسط و رنگ سالم و هموار، بهترین شرایط را برای جراحی بینی دارد. این در حالی است که پوست هایی با ضخامت های افراطی (خیلی نازک و خیلی ضخیم) بدترین شرایط را برای عمل بینی دارند.

پیامد های ناشی از پوست نازک در عمل جراحی بینی

در افرادی با پوست بینی بسیار نازک زخم های ناشی از جراحی بینی میزان اسکار ( جای زخم ) کمی از خود به جای گذاشته و تورم و التهاب ناشی از جراحی سریع و کامل بهبود می یابد اما این نوع از پوست در پوشانیدن عیوب و نامنظمی های بینی بسیار ضعیف عمل میکند.در این نوع پوست بینی حتی کوچک ترین عیوب اسکلت بینی به آسانی قابل مشاهده هستند.عیوب دیگر این نوع پوست تمایل به منقبض شدن یا همان جمع شدن پس از جراحی می باشد.پروسه اسکار پس از جراحی ، بینی را از حالت طبیعی خود خارج می کند و در نهایت به ناهنجاری های ناخوشایند منتهی می شود. به همین جهت بزرگترین معضل در افراد با پوست خیلی نازک ایجاد یک اسکلت زیرین صاف و یکدست و هموار بوده در مواردی که این کار محقق نشود به طور مصنوعی ضخامت پوست را افزایش می دهند تا عیوب بینی بهتر پوشیده شود.پوست بینی با پیوند غشا میانی پوست می تواند به طور مصنوعی ضخیم تر شود اما دوام این پیوند نیاز به یک منبع خون رسانی سالم در پوست دارد .علاوه بر اینها  پوست نازک  همچنین مستعد قرمزی  ونیز ایجاد حالت  عنکبوتی در وریدهای سطحی آن میباشدهر چند درمان های لیزری اغلب در از بین بردن این مشکلات بعد از عمل جراحی موثر خواهد بود.

چالش پوست های ضخیم در جراحی بینی

نقطه مقابل بینی با پوست های نازک ، بینی هایی با پوست ضخیم میباشند که تمامی معایب  واضح در اسکلت بینی را می پوشاند. این تنها مزایای بینی هایی با نوع پوست بینی می باشند. جراحی بینی های گوشتی به دلیل داشتن نوع پوست ضخیم دشوارتر میباشد این درحالی است که برخی جراحان از جراحی این تیپ از بیماران تا حدامکان دوری میکنند. بینی های گوشتی دارای غضروف های ضعیفی می باشند و به همین علت بعد از جراحی نمی توانند حجم زیاد پوست را تحمل کنند در این صورت در برخی موارد  مشاهده می شود که بعد از جراحی بینی گوشتی نوک بینی حالت افتاده پیدا کرده است در نتیجه در حین عمل جراحی بینی گوشتی باید غضروف ها تقویت شوند.

عمل ترمیمی بینی در پوست ضخیم

از آنجایی که پوست های ضخیم علاوه بر پوشانیدن ساختمان اسکلتی بینی ، فشار زیادی بر روی غضروف بینی وارد می کنند ، عمل ترمیمی بینی در این نوع پوست های بینی به چند دلیل پر از چالش‌ است.یکی از چالش ها تورم و التهاب بعد از جراحی بینی است. اغلب افردای که دارای بینی با پوست ضخیم تورم بعد عمل بینی به یک دوره تقریبا ۱۲ الی ۱۸ ماهه برای بهبودی کامل نیاز دارد.گاهی برخی از بیمارانی که عمل جراحی ترمیمی انجام می دهند این مدت زمان کمی طولانی تر خواهد بود.یک پزشک با تجربه و متبحر سعی خود را میکند تا اسکارهای اضافی بوجود نیاید و تغییری در بهبود بینی بیمار حاصل نشود.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.

Comments (0)
Add Comment