کبودی بعد از عمل بینی

ورم و کبودی بعد از عمل بینی

در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی بینی ، تورم و کبودی بعد از عمل بینی  ، که یک بخش طبیعی در این دوران محسوب می گردد. البته ورم و کبودی بعداز عمل بینی به مرور زمان از بین می رود و به طور طبیعی در چند روز اول پس از انجام عمل در شدیدترین حالت و وضعیت خود قرار دارد. بسیاری از بیماران و افراد نگرام این موضوع هستند که مدت زمان بهبودی و کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی مدت زمان زیادی را طلب کند و از این رو افراد نتوانند در این مدت به کار خود بازگردند یا نتوانند در جمع دوستان خود و در مجامع عمومی ظاهر شوند.

عوامل موثر در میزان تورم و کبودی پس از جراحی بینی

 

عوامل موثر در میزان تورم و کبودی پس از جراحی بینی

میزان تورم و کبودی پس از عمل جراحی زیبایی بینی به چندین عامل بستگی دارد ، اولین عامل اینکه پزشک از کدام تکنیک جراحی بینی استفاده کرده است روش جراحی باز یا بسته و یا اینکه آیا نیاز به شکستن استخوان بینی نیاز است ؟ آیا عمل بینی همراه با قطع و برش بافت نرم بوده است؟ آیا بینی فرد شکسته شده است که جراحی استئوتومی انجام شده است؟ در همه ی این موارد فرد باید خود را آماده بروز یک تورم و کبودی در صورت و اطراف چشم  آماده کند.البته سن و ضخامت پوست پوست نیز یکی از عوامل تاثبرگذار در این زمینه است.

توصیه‌هایی برای کاهش کبودی و تورم بعد از جراحی رینوپلاستی

  •  قرار دادن کمپرس سرد یا یخ روی بینی تا ۲۴ ساعت پس از عمل یکی از واجبات پس از جراحی بینی است. استفاده از کمپرس سرد ورم و کبودی را به حداقل می‌رساند. کمپرس سرد یا یخ را دست‌کم تا چند روز پس از جراحی هر ۳۰ دقیقه یک بار روی بینی بگذارید.
  • استفاده از نوشیدنی هایی مانند آب آناناس  ، آب کرفس و مکمل های گیاهی که دارای بروملین که ضد التهاب می باشند .
  •  مصرف آسپرین، مشروبات الکلی و هر دارویی که به دلیل رقیق کردن خون و افزایش خطر خونریزی پس از جراحی بینی مجاز نیست. بیمار باید بر اساس یک قاعده کلی دست‌کم ۷ روز قبل از عمل و ۷ روز بعد از عمل از مصرف این مواد خودداری کند تا خطر بروز هر گونه مشکل در زمان عمل و پس از آن در دوران بهبود به حداقل برسد.
  • اجتناب از مصرف مولتی ویتامین ها / داروهای گیاهی / چای و … که سطح بالایی از ویتامین E را دارا می باشند ، جینسنگ (Ginseng) و جینکو (Ginkgo) . این داروها خون را رقیق کرده و باعث می شوند خونریزی بیشتر شود .
  • اجتناب از ضربه خوردن بینی ، فشار ناگهانی ،  از وارد کردن فشار به بینی که می تواند باعث تورم و کبودی بیشتر بینی شده و فرایند درمان را مختل سازد
  • سر خود بالا نگه دارید این به شما کمک خواهد کرد که ورم کمتری در صورت شما ایجاد شود
  • از سیگار کشیدن دوری کنید.
  • از حمام کردن با داغ اجتناب کنید.
  • کاهش استفاده از سدیم
  • استفاده از قالب یا اسپیلینت

کاهش ورم بینی

استفاده از اتل ، قالب یا همان اسپلینت که جراح بعد از جراحی بینی روی قسمت خارجی بینی قرار می دهند.این اسپلینت به علت فشار استانداردی که به بینی وارد می کند به کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی کمک می کند.

دکتر حسین نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی در تهران

برای مشاهده گالری قبل و بعد مراجعان اینجا کلیک کنید.